step 1.
Vi får en kravprofil och beställning av kunden/arbetsgivaren.
step 2.
Vi hör genast inom organisationen om vi har den efterfrågade kompetensen inom våra nätverk och/eller databas. Vi undersöker också om den önskade profilen finns inom våra utökade kontakter. Om vi har en matchning undersöker vi om önskan för flytt fortfarande är aktuell. Om vi inte lyckas hitta några bra kandidater inom nätverket/organisationen, lägger vi ut annonser i de främsta forumen för den yrkesgruppen samt på olika sociala medier.
step 3.
Efter CV-granskningen, intervjuar vi de aktuella personerna. Här är vi ute efter att se om ett seriöst intresse, förutsättningar för flytt finns och om den formella kompetensen är tillräcklig.
step 4.
En allmän information om bostadsorten, arbetsgivaren, arbetet och villkor förmedlas till de aktuella kandidaterna. Vid djupintervjun fokuserar vi givetvis på yrkeskunskapen samt på personlighetsdrag så som flexibilitet, vilja till förändring, och om igen – intresset för yrket.
step 5.
Efter ytterligare sållning, sker referenstagning från minst två relevanta referenter. Vi erbjuder därefter en språklig analys där vi genom provundervisning kartlägger kandidatens förmåga att lära sig svenska eller danska inom den utsatta tiden. Om kandidaten inte har språklig talang, måste vi tyvärr tacka nej till kandidaten då sannolikheten att kunna nå C1 nivå i svenska och därmed få svensk legitimation är låg.
step 6.
För varje kandidat gör vi en ”presentations portfolio”. I den ingår Cv och ett kort personligt brev, referenternas yttranden, resultat från intervjuerna, samt andra dokument som skulle kunna vara relevanta för arbetsgivaren.